חיפוש

תהליך הגישור בסכסוכים – עקרונות בסיסיים

גישור הוא תהליך חלופי ליישוב סכסוכים, שבו צד שלישי נטרלי – המגשר – מסייע לצדדים לסכסוך להגיע לפתרון מוסכם. בניגוד להליך משפטי, שבו בית המשפט קובע את תוצאות הסכסוך, בגישור הצדדים שומרים על שליטה על תוצאות הליך יישוב הסכסוך. במאמר זה נעסוק בעקרונות הבסיס של הליך הגישור.

 

מתי גישור יעיל?

גישור יעיל במיוחד בסכסוכים בין אנשים שלהם יחסים מתמשכים, כמו בני משפחה, שותפים עסקיים, שכנים, מעסיקים ועובדים. במקרים אלה שימור היחסים לאורך זמן חשוב לא פחות מפתרון הסכסוך הספציפי. גישור גם יעיל כאשר הצדדים מעוניינים לשמור על סודיות המידע שבסכסוך או כאשר הם מבקשים פתרונות יצירתיים שבית משפט לא יכול להציע. גישור עם המוסד הישראלי לבוררות זמין לכל מי שמעוניין לקחת חלק בהליך

 

עקרונות הגישור: הסכמה מדעת של הצדדים

אחד התנאים הבסיסיים להצלחת הגישור הוא שהצדדים לקונפליקט נרתמו לתהליך באופן וולונטרי ומתוך הסכמה מדעת. חשוב שהמגשר יבהיר לצדדים מראש מהם כללי תהליך הגישור, מה הם תפקידו וסמכויותיו, אילו אפשרויות עומדות בפני הצדדים אם לא יגיעו להסכמות, ומה רמת הסודיות של המידע שיימסר במהלך הגישור. רק לאחר שניתנה הסבר מקיף, הצדדים יכולים לתת הסכמה מדעת להשתתף בגישור.

 

עקרונות הגישור: סודיות המידע

אחד היתרונות המשמעותיים של הגישור הוא שמירת סודיות המידע שעולה במהלך הדיונים. על המגשר חל איסור מוחלט לחשוף כל מידע שהועבר על ידי הצדדים במסגרת הגישור, אלא אם כן התקבל אישור מפורש מהצדדים. שמירה על סודיות מעודדת את הצדדים לשתף בכל המידע הרלוונטי לסכסוך מבלי לחשוש שיעשה בו שימוש נגדם בהמשך. הבטחת סודיות היא תנאי הכרחי לבניית אמון בין הצדדים למגשר.

 

עקרונות הגישור: יושרה ונטרליות של המגשר

על המגשר להפגין יושרה אישית ללא רבב ונטרליות מוחלטת כלפי הצדדים לסכסוך. עליו להימנע מניגודי עניינים, קרבה אישית או עסקית כלשהי למי מהצדדים ומכל משוא פנים. המגשר אינו יכול לכפות פתרון על הצדדים או להביע עמדה לגבי צדקת טענותיהם. הוא מתפקד כצד שלישי אובייקטיבי שתפקידו לסייע לצדדים להבין טוב יותר את האינטרסים והצרכים ההדדיים ולגבש פתרונות יצירתיים ומותאמים אישית.

 

גמישות ויצירתיות

אחת היתרונות הגדולים של הגישור הוא היכולת לגבש פתרונות יצירתיים וגמישים שמשקפים באופן מיטבי את האינטרסים הייחודיים של הצדדים. בניגוד לפסיקה שיפוטית, המוגבלת למסגרת החוק, הרי שבגישור הצדדים יכולים לפתח פתרונות חדשניים "מחוץ לקופסה" שעונים באופן אופטימלי על צורכיהם. ניתן לשלב מנגנוני אכיפה ופיקוח יצירתיים שיבטיחו קיום ההסכמות גם בטווח הארוך.

 

בקרה בידי הצדדים

בניגוד להליך שיפוטי היררכי, בגישור הצדדים שומרים על שליטה מלאה בתהליך קבלת ההחלטות ועיצוב פני ההסדר. המגשר כפוף לרצון הצדדים, והם יכולים להפסיק את הגישור בכל עת. זוהי תחושת השליטה והבעלות על התהליך ותוצאותיו שתורמת להצלחת הגישור ולסיכוי גבוה יותר שההסכמות אכן יקוימו בעתיד.

 

התמקדות באינטרסים במקום עמדות

בגישור מתמקד הדיון בהבנת האינטרסים והצרכים שמאחורי העמדות והדרישות המוצהרות של כל צד. הבנה מעמיקה של האינטרסים מאפשרת גיבוש פתרונות יצירתיים שמשביעים את הצרכים של שני הצדדים ולא רק משקפים ויתור הדדי על העמדות. זוהי גישה "מנצחת-מנצחת" בניגוד לגישה "מפסיד-מנצח" המאפיינת הליכים משפטיים.

 

בניית אמון וכבוד הדדי

המגשר אמור לעודד אווירה של כבוד הדדי, הקשבה פעילה ודיאלוג בונה. עליו לסייע לצדדים לראות את המציאות מנקודת מבטו של הצד השני, להביע אמפתיה לקשיים של האחר ולחדד נקודות הסכמה אפשריות. בניית האמון וההבנה מקרבת את הצדדים לפיוס ולקידום פתרון הוגן ובר-קיימא לסכסוך.

עקרונות הגישור1

אולי תאהבו גם את

קצבת ילד נכה
קצבת ילד נכה

בקרוב קצבת ילד נכה תישא ב-5 רמות זכאות. התוספת שתיכנס לתוקף תעניק להורים לילדים נכים אפשרות לצאת לעבודה ולהמשיך להתפרנס בכבוד. מדובר על תוספת לקצבת

קראו עוד »
איש צבא
הכל על מילואים

שירות המילואים בצה"ל הוא חוויה שישראלים רבים חווים ובמהלכה נזכרים בשירות הצבאי שלהם מי בערגה ומי בסבל. כל משרת מילואים צריך לדעת מה הזכויות והחובות

קראו עוד »