חיפוש

זכרון דברים לקניית דירה

רובנו היינו, לא אחת, בסיטואציה המתסכלת של חיפוש דירות. אחרי שראיתם כבר אין ספור דירות, כל אחת מהן עם פגם מהותי אחר, סוף סוף מצאתם את הדירה המושלמת- בית החלומות.
לפעמים כדי להבטיח לעצמו את העמלה, יציע לכם המתווך לחתום על זכרון דברים שנועד להבטיח לכם את העסקה. המתווך יסביר לכם שהמסמך הוא לא מחייב ורק נועד להבטיח לכם את הדירה. תחושת ההקלה שתלווה בלהבטיח לעצמכם את הדירה היא מפתה, אך חתימה על זכרון דברים יכול לגרום לבעיות רבות לצוץ בהמשך הדרך, שכן זכרון הדברים נחתם לרוב בתחושת לחץ ובלי בדיקה מעמיקה של הזכויות ושאר השאלות המשפטיות שיש לערוך לפני חתימה על כל הסכם.

אז מה הוא בכלל זכרון דברים?

זכרון הדברים נועד להבטיח לשני הצדדים שהעסקה אכן תתקיים והוא נוצר מתוך הפחד של המוכר שהקונה יתחרט ושל הקונה שהמוכר יתחרט. בניגוד למה שנהוג לחשוב, זכרון דברים הוא מסמך מחייב! זהו מסמך שנחתם על ידי שני הצדדים ויש בו פרטי זיהוי של הנכס, פרטי זיהוי של הצד המוכר ופרטי זיהוי של הצד הקונה. כמו כן בזכרון דברים יופיע גם מחיר הנכס והמועד של מסירת החזקת הנכס.
זכרון דברים אמנם לא מזכיר פרטים שהיו עבורכם תנאי לחתימת חוזה, אך הוא מהווה חוזה לכל דבר ועניין על פי חוק ובעל תוקף משפטי, שהפרתו יכולה לגרום למצבים לא קלים. כמו כן, קיימת אפשרות שבית המשפט יוכל להשלים פרטים כגון תנאי תשלום, מועד מסירת החזקה ועל מי חלים תשלומי המיסים באמצעות הוראות החוק ועל פי הנוהג.

 

 

ייתכן שבעקבות החתימה על זכרון הדברים, גם אם תחליטו בסוף לא לקחת את הדירה כנראה שעדיין תאלצו לשלם למתווך את דמי התיווך שלו, או שאולי תחתמו ותתחייבו ובסוף תגלו בדיעבד פגמים בנכס שלא ידעתם עליהם.

אנחנו ממליצים להימנע מחתימה על זיכרון דברים, העניין אינו מוצדק ולא שווה את הסיכון.
אבל מה אם החלטתם בכל זאת לחתום? חשוב לשים לב למספר דברים ולכלול במסמך מספר הסתייגויות שיגנו עליכם:

  1. קביעת פרק זמן מוגדר במסגרתו ייחתם הסכם בין הצדדים. במקרה שההסכם לא ייחתם, מכל סיבה שהיא- זיכרון הדברים מבוטל, ולא תהיינה לאף אחד מהצדדים טענה כלפי השני.
  2. קביעת תנייה שאומרת שתוקפו של זיכרון הדברים מותנה בביצוע בדיקות מקדימות בנוגע למצבו המשפטי והתכנוני של הנכס. בנוסף אם יתברר שקיים פגם שזיכרון הדברים יהיה מבוטל.
  3. קביעת תנייה מפורשת שאומר שהקונה לא יהיה רשאי לרשום הערת אזהרה על פי זיכרון הדברים.

ולמרות כל אלו, אנחנו עדיין ממליצים לא לחתום על זכרון דברים שכן הוא עלול לגרום להרבה כאב ראש בעתיד. אם מצאתם את הדירה הנכונה היא תהיה שלכם, אין צורך לחתום על זכרון דברים עבורה.

לפרטים נוספים: https://brunolaw.co.il

אולי תאהבו גם את

נכס להשקעה
איתור נכסים להשקעה בארה"ב

מעוניינים להשקיע בנדל"ן אבל יקר לכם מידי להשקיע בארץ? כדאי שתדעו שהשקעה בדירה בנדל"ן בארה"ב יכולה להיות משתלמת יותר, וכן תוכלו ליהנות ממגוון רחב יותר

קראו עוד »
נדל"ן בראשל"צ

החלום שלכם היה, מאז ומעולם, לרכוש דירה? אתם לא יכולים לסבול יותר את העובדה שאתם גרים בדירה של מישהו אחר ו"זורקים" את הכסף שלכם בכל

קראו עוד »